Priority čerpání evropských fondů
V období po roce 2013
Oldřich Vlasák, poslanec Evropského parlamentu
Přestože bylo počátkem listopadu 2011 proplaceno necelých 37 % celkové alokace, kterou má Česká republika k dispozici pro období 2007–2013, a z Bruselu jsme zatím získali jenom 14,9 % toho, co můžeme do konce roku 2015 získat, v plném proudu je již debata, za co bude možné utrácet, nebo lépe do čeho bude možné investovat evropské peníze za necelé dva roky.
Co chce podporovat Evropská unie?
Součástí balíčku legislativních návrhů pro kohezní politiku, zveřejněných Evropskou komisí 6. října 2011, jsou také taxativně vymezené oblasti, které bude možné z evropských fondů financovat. S cílem maximalizovat politiky soudržnosti při dosahování evropských priorit Komise navrhuje posílit proces strategického plánování. Znamená to, že navrhuje zaměřit evropské peníze na omezený počet tematických cílů, které by byly v souladu se strategií Evropa 2020. Návrh nařízení o společných ustanoveních v článku 9 definuje na evropské úrovni následující tematické cíle:
-
Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací
-
Zlepšení přístupu k informačním a komunikačním technologiím, jejich využití a kvality
-
Zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků, odvětví zemědělství, rybářství a akvakultury
-
Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích
-
Podpora přizpůsobení se změně klimatu, předcházení rizikům a řízení rizik
-
Ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů
-
Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách
-
Podpora zaměstnanosti a podpora mobility pracovních sil
-
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě
-
Investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení
-
Posilování institucionální kapacity a účinné veřejné správy
Evropská komise v návrzích nejenže navrhla zúžit počet tzv. priorit, tj. oblastí, které by se měly z fondů Evropské unie platit, ale dokonce stanovila i přesné poměry, jak by měly být tyto fondy rozděleny. Čtvrtinu prostředků budou muset konvergenční regiony investovat do lidských zdrojů, polovinu pak do malých a středních podniků, vědy a výzkumu a tzv. zelené ekonomiky.
Kam chce investovat evropské peníze Česká republika?
Také Česká republika již o svých prioritách investování z evropských fondů na národní úrovni rozhodla. Dne 31. srpna 2011 vláda přijala dokument nazvaný Souhrnný návrh zaměření budoucí kohezní politiky Evropské unie po roce 2013 v podmínkách České republiky, který definuje národní rozvojové priority a tematické oblasti pro čerpání fondů EU po roce 2013. Těmi jsou:
- Zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky
o Podpora podnikání
o Podpora růstu založeného na inovacích a výsledcích výzkumu a vývoje
o Fungující trh práce jako předpoklad konkurenceschopné ekonomiky
o Zvyšování kvality vzdělávání
- Rozvoj páteřní infrastruktury
o Podpora konkurenceschopnosti zlepšením dopravní infrastruktury
o Rozvoj infrastruktury elektronických komunikací
o Zkvalitňování energetických sítí
o Rozvoj environmentální infrastruktury
- Zvyšování kvality a efektivity veřejné správy
o Zkvalitňování legislativního a regulačního prostředí
o Podpora optimalizace procesů ve veřejné správě
o Vytvoření a rozvoj standardů veřejných služeb
o Zavádění a rozvoj digitalizace agend veřejné správy
o Zvyšování kvalifikace ve veřejné správě
- Podpora sociálního začleňování, boje s chudobou a systému péče o zdraví
o Podpora sociálního začleňování a boje s chudobou
o Podpora systému péče o zdraví
- Integrovaný rozvoj území
- Posílení regionální konkurenceschopnosti
- Podpora územní soudržnosti
- Zlepšování kvality životního prostředí
Co potřebují financovat naše obce a města?
Zajímavé je podívat se na evropské vize a národní plány optikou lidí zdola. Lidí kteří jsou nejblíže k řešení problémů. Těmi jsou strarostové měst a obcí. Svaz měst a obcí pod mým vedením zpracoval rozsáhlé analýzy potřeb našich měst a venkova. Ze všech získaných dat vyplývá, že to, co nás nejvíce trápí, je nedostatek pracovních míst, stav pozemních komunikací, zanedbané životní prostředí a kvalita a dostupnost veřejných služeb. Jak ukazují přiložené grafy zobrazující priority obcí v kontextu evropských tematických cílů, priority měst a venkova se zase až tak příliš neliší.
Protože jsou národní rozvojové priority definovány jako poměrně všeobecné, většina potřeb obcí a měst s výjimkou rozvoje sportu v nich najde své uplatnění. Evropské priority jsou však poměrně úzké a celá řada témat, která obce potřebují řešit, se v nich nenajde. Naopak celá řada evropských priorit, jako je podpora vědy a výzkumu, zlepšení přístupu k informačním a komunikačním technologiím či využití obnovitelných zdrojů energie, je na chvostu zájmu komunálních představitelů.
Co z toho vyplývá? Budeme moci z evropských fondů zateplovat veřejné budovy? Zcela určitě ano. Budeme moci řešit čištění odpadních vod? Možná ano. Budeme moci z peněz z Bruselu opravovat chodníky a komunikace, což potřebujeme nejvíce? Zcela jistě ne!
Priority obcí a měst v kontextu národních a evropských tematických cílů |
|||
Společné priority obcí a měst |
Související vládní priority |
Související evropské priority |
|
100 % |
Správa obecních komunikací |
Podpora konkurenceschopnosti zlepšením dopravní infrastruktury |
Chybí |
69 % |
Úpravy veřejného prostranství a chodníků |
Podpora územní soudržnosti |
Chybí |
63 % |
Čištění odpadních vod |
Zlepšování kvality životního prostředí |
Ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů |
50 % |
Zateplování veřejných budov |
Podpora územní soudržnosti |
Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích |
39 % |
Péče o památky |
Posílení regionální konkurenceschopnosti |
Chybí |
37 % |
Základní školství a mateřské školství |
Zvyšování kvality vzdělávání |
Investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení |
34 % |
Rozvoj sportu |
Chybí |
Chybí |
34 % |
Podpora podnikání |
Podpora podnikání |
Zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků, odvětví zemědělství, rybářství a akvakultury |
27 % |
Ochrana proti povodním, zvyšování retence |
Rozvoj environmentální infrastruktury |
Podpora přizpůsobení se změně klimatu, předcházení rizikům a řízení rizik |
25 % |
Nové plochy pro bydlení |
Podpora územní soudržnosti |
Chybí |
25 % |
Zkvalitnění zásobování pitnou vodou |
Zlepšování kvality životního prostředí |
Ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů |
24 % |
Veřejné osvětlení |
Podpora územní soudržnosti |
Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích |
24 % |
Zkvalitnění bydlení |
Podpora územní soudržnosti |
Chybí |
24 % |
Veřejná čistota, třídění a likvidace odpadů |
Rozvoj environmentální infrastruktury |
Ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů |
22 % |
Propagace a zlepšování povědomí o obci |
Posílení regionální konkurenceschopnosti |
Chybí |
21 % |
Správa veřejné zeleně, parkové úpravy, výsadba stromů |
Podpora územní soudržnosti |
Chybí |
21 % |
Veřejná doprava |
Podpora konkurenceschopnosti zlepšením dopravní infrastruktury |
Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách |
21 % |
Zvýšení veřejného pořádku a bezpečnost |
Podpora sociálního začleňování a boje s chudobou |
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě |
20 % |
Parkování |
Podpora konkurenceschopnosti zlepšením dopravní infrastruktury |
Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách |
19 % |
Rozvoj kultury |
Posílení regionální konkurenceschopnosti |
Chybí |
18 % |
Regenerace vodních ploch a toků |
Rozvoj environmentální infrastruktury |
Podpora přizpůsobení se změně klimatu, předcházení rizikům a řízení rizik |
15 % |
Zlepšení služeb obecní správy |
Zvyšování kvality a efektivity veřejné správy |
Posilování institucionální kapacity a účinné veřejné správy |
15 % |
Sociální oblast |
Podpora sociálního začleňování a boje s chudobou |
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě |
14 % |
Zdravotnictví |
Podpora systému péče o zdraví |
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě |
11 % |
Využití obnovitelných zdrojů energie |
Podpora územní soudržnosti |
Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích |
9 % |
Využití ICT |
Rozvoj infrastruktury elektronických komunikací |
Zlepšení přístupu k informačním a komunikačním technologiím, jejich využití a kvality |
1 % |
Podpora vědy a výzkumu |
Podpora růstu založeného na inovacích a výsledcích výzkumu a vývoje |
Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací |