Volby na exotické Šrí Lance

20. prosince 2010 - Petr Sokol
20 Pro

V rubrice Politická reklama tentokrát netradičně zavítáme do vzdálené asijské země. Super-volební rok letos zažila také ostrovní Šrí Lanka, kde se volil prezident a krátce na to i nový parlament. Díky fotografiím Jany Malíkové, která ostrov v Indickém oceánu navštívila v době parlamentní předvolební kampaně, vám můžeme představit, jak vypadají typické volby ve třetím světě.

Volíš padající list?

Země regionu se často potýkají s vysokou mírou negramotnosti, a proto má každá z politických stran či koalic svůj symbol, pod kterým ji mohou identifikovat i ti, kteří neumějí číst.

Vítěz letošních šrílanských parlamentních voleb – Sjednocená lidová aliance svobody (UPFA) v čele s levicovou stranou SFLP – si za svůj symbol zvolila zelený „padající“ list. Symbol se asi voličům líbil, protože koalice získala v parlamentních volbách nadpoloviční většinu mandátů.

Opoziční pravicová Sjednocená národní strana (UNP), která skončila s odstupem druhá, se zase pro voliče spojila se symbolem zeleného slona a kolem ní vytvořená koalice měla za svůj znak čtyři barevné postavičky.

Ve volbách nakonec neuspěla koalice, do jejíhož čela se postavil generál Sarath Fonseka, který získal v předcházejících prezidentských volbách přes 40 % hlasů. Fonseka s image drsného vojáka, který velel armádě při ukončení občanské války a vítězství nad tamilskými separatisty, se sice do parlamentu hladce dostal, jeho spolukandidáti už ale většinou nikoli.

Specifikem voleb je i výrazné zapojení samotných voličů strany jako reklamních nosičů. To se využívá zejména během volebních shromáždění a mítinků.



politická reklama 1
Na Šrí Lance, kterou dlouho zmítala občanská válka, se patřičné podpoře těší ve volbách i příslušníci armády. Jejich kandidatura, v našich zeměpisných šířkách nemyslitelná, je zde běžnou věcí. Na snímku je generál Sarath Fonseka, který do voleb vedl kandidátku Demokratické národní aliance. Všimněte si i dalšího ze symbolu stran a koalic. Demokratická národní aliance si zvolila jako svoje logo „vítězný pohár“.


politická reklama 2
V rozvojových zemích se často jako nosič politické reklamy používají samotní příznivci politických stran. Vyjde to levně a je to viditelné. Na snímku jsou stoupenci vítězné levicové Sjednocené lidové aliance svobody.


politická reklama 3
I jednotliví kandidáti stejné strany nebo koalice mezi sebou bojovali o hlasy, jak ukazuje „plakátová“ bitva kandidátů Sjednocené lidové aliance svobody.