Zbyněk Klíč: Dvě tváře Bedřicha Moldana

25. října 2010
25 Řij
www.parlamentnilisty.cz
20.10.2010

Největším deficitem politika je odnepaměti jeho důvěryhodnost.

Politik, který jí nemá, může slibovat cokoliv, a stejně mu lidé neuvěří, naopak ten, který jí má, napálí voliče na všem, i tom nemožném. Bedřich Moldan, kandidát TOP 09 na senátora na Praze 6, je obklopen pověstí důvěryhodného a zásadového politika. Jeho gloriolu slušného politika podporují i média, proto je těžké přesvědčit veřejnost o opaku. Slabina Bedřicha Moldana však existuje. A světe div se, je tomu tak v oblasti, na které se primárně profiluje - ekologii.

Na konci devadesátých let vrcholil spor o dostavbu Temelína. Bedřich Moldan byl tehdy horlivým odpůrcem rozšíření elektrárny, a to tak, že pro Mladou frontu DNES zhodnotil Temelín jako největší neúspěch deseti let české ekologické politiky. Tento názor držel ještě v roce 2004, kdy podle něj nebyl Temelín potřeba, protože velkou část produkce elektřiny vyvážíme.

Neuplynulo však šest let a tentýž Bedřich Moldan, pouze v jiných stranických barvách, uvedl: „Pokud se ekonomicky a technologicky i jinak prokáže, že výstavba dalšího jaderného bloku například v Temelíně je velmi výhodná a že to prostě nebude velká ekonomická zátěž, zejména pro daňové poplatníky nebo spotřebitele elektřiny, .... tak asi nebudeme této věci bránit." (ihned.cz, 10.3.2010). Tentýž Moldan 15.5.1999 v rozporu s uvedenými důvody uvedl, že „všechny spory kolem jaderné energie jsou vždy spojeny s ekologickými problémy, ekonomické jsou až návazné," a navíc připojil ve vlastním předvolebním magazínu poznámku, že ho „zvlášť rozzlobí, když se jeden den něco slíbí a druhý den už to neplatí."

Bedřich Moldan tedy buď záměrně mění názory podle situace, nebo není ve svých názorech konzistentní. Můžeme se ptát, co za změnou názoru, který získal až po vstupu do TOP 09, stojí. Jestli ministerstvo financí, řízené stranickým kolegou Miroslavem Kalouskem, které o zakázce na dostavbu Temelína prostřednictvím ČEZu rozhoduje, nebo ještě něco horšího... Každopádně však kandidát TOP 09 minimálně v jednom případě voličům lže.

Solární lobby

V jiném případě naopak zůstal Bedřich Moldan neústupný, a to v podpoře alternativních zdrojů energie. Uhranul tím dokonce i tehdejšího ministra životního prostředí Martina Bursíka, proslulého ekologického radikála, který jej jmenoval vyjednavačem při vstupu ČR do EU. Dnešní senátor za Kutnohorsko patří k dlouhodobým zastáncům fotovoltaických elektráren právě jako jednoho z alternativních zdrojů energie, který však dnes stojí za hrozbou výrazného zdražení elektřiny. Senátor Tomáš Jirsa na dobu schvalování zákona o fotovoltaických elektrárnách vzpomíná takto: „V Senátu, kde v tu dobu vládní koalice neměla většinu, nás ekologický expert Bedřich Moldan přesvědčoval, abychom pro zákon hlasovali: „Myslím si, že je to signál, který je velmi důležitý. A proto jsem já osobně přesvědčen, že bychom tento zákon měli schválit." (MF Dnes, 1.9.2010). Dnes, když je jasné, že rozvoj nevkusných destiček pochytávajících sluneční energii je neudržitelný, skokový růst cen elektřiny hodnotí Moldan s ledovým klidem jako normální vývoj: „Docela dobře nechápu tu spoustu emocí, která provází tento zcela normální postup." uvádí tamtéž. Problémy s růstem cen elektřiny tak zřejmě řešit vůbec nehodlá... Jen na okraj, v roce 2000 Bedřich Moldan magazínu Dům a byt řekl: „Snažím se šetřit ze dvou důvodů - protože tím šetřím svoji kapsu a zároveň tím pomáhám životnímu prostředí." Šetřit vlastní kapsu, rozhodně však ne ostatních občanů.

Dnes Bedřich Moldan kandiduje do Senátu na Praze 6, kde před voliče předstoupil s programem na zlepšení stavu životního prostředí na Šestce. Slibuje „šetrnější dopravní stavby pro náš obvod", „elegantní vzhled Šestky" a „tranzitní dopravu mimo naše území." Lze tomu všemu ve světle dřívějších vyjádření věřit? Snad nejlépe to dokresluje historka ze začátku září, kdy Bedřich Moldan pro Mladou frontu napsal článek, v němž uvádí, že musí dojít k „pořádné komplexní opravě (tramvajové trati z Anděla do Řep - pozn.aut.), po které trať vydrží mnohem delší čas." Předsevzetí mu však vydrželo pouhé dva dny, než jej zaměstnanec pražského dopravního podniku upozornil, že uvedená rekonstrukce již probíhá a bude dokončena za osm dní....

Parlamentní listy, 20. října 2010

Původní článek najdete zde.