Přímá volba prezidenta – spíš ne
Koaliční smlouva nás zavazuje ke snaze nalézt model přímé volby prezidenta. Zároveň má ovšem ODS blokační ústavní menšinu (v Senátu dokonce většinu), takže je jasné, že bez našeho souhlasu žádný návrh změny Ústavy upravující přímou volbu prezidenta neprojde. Mezi těmito mantinely se pohybuje naše uvažování.
Sám bych rád zdůraznil, že pokládám samu myšlenku přímé volby prezidenta za velmi spornou. Naší ústavní tradicí je nepřímo volený prezident s ne zcela zásadními pravomocemi, ovšem s obrovskou neformální autoritou v zemi. Tak je tomu od Masaryka a Beneše až po Havla a Klause. Dokonce i komunističtí prezidenti požívali ve společnosti úplně jiný druh autority, než by vyplývalo z jejich formálního postavení. Vzpomínám si, jak v čase kácení režimu v roce 1989 řekl na Letné Václav Malý: „Podívej se Gusto, jak je tady husto“ a kolik negativních emocí to vyvolalo. Neboť se dotkl majestátu prezidenta. Díky této neformální autoritě by bylo velmi nesnadné vyvážit ústavní systém tak, aby se někdy z nějakého prezidenta nemohl stát diktátor či uchvatitel moci.
Hlavní problém koaliční diskuse, ale i diskuse s opozicí, ovšem tvoří způsob volby prezidenta. Díky postavení ODS v obou komorách nemůžeme být opominuti, zároveň se ale naše představy hodně liší. ODS se nikdy nelíbil nejběžnější evropský model dvoukolové volby se dvěma postupujícími kandidáty. Známe ho důkladně ze senátních voleb a víme, že vede k honu všech na nejsilnějšího (= na nás). Současně nás některé výsledky let minulých (souboje v druhém kole Mečiar versus Gašparovič či francouzský Le Pen versus Chirak) vedou k obavě, aby druhé kolo nebylo pro většinu voličů volbou menšího zla. Proto preferujeme systém buď jednokolové volby a vítěz bere vše nebo více kandidátů postupujících do druhého kola (např. všichni, kdo získali alespoň 12,5 %) a tam vítěz bere vše. Tyto systémy ale odmítají naši partneři.
S ohledem na spor okolo způsobu volby pokládám dohodu za nepravděpodobnou. Pak by snadné řešení představovala jednoduchá novela jednacího řádu zapovídající veřejnou volbu v obou komorách.