Chorvatsko: Jdeme dál!
Na konci listopadu si Chorvaté zvolili poslance národního parlamentu Saboru. Předvolební kampaň se vzhledem k vývoji voličských preferencí brzy změnila v souboj pouze dvou politických sil. Vládní pozici obhajovalo konzervativní Chorvatské demokratické společenství (HDZ) premiéra Ivo Sanadera a z opozičních lavic na něj útočila postkomunistická Sociálnědemokratická strana (SDP).
Jdeme dál!
Vládní HDZ vsadilo na kontinuitu a prezentaci vládních úspěchů. Centrem jeho kampaně se stalo heslo „Jdeme dál!“. Tuto pečeť nesl i ústřední volební klip konzervativců. V něm vystupoval premiér Sanader, neustále kráčel kupředu, vyjmenovával vládní úspěchy a zdůrazňoval, co vše ještě HDZ v případě pokračování jeho vlády dokáže. V klipu se k němu postupně přidávali další a další občané. Takže nakonec šlo dál se Sanaderem hned několik desítek občanů. Kampaň „Jdeme dál!“ se nemusí jevit jako úplně nejoriginálnější, představme si proto i její vyvrcholení. Tím se stal plakát s chorvatským fotbalovým reprezentantem Niko Kovačem. Jeho zveřejnění mělo výborné načasování na dobu, kdy chorvatský národní tým krátce před parlamentními volbami vybojoval postup na mistrovství Evropy. Heslo „Jdeme dál“ na plakátu s Kovačem proto spojilo HDZ s úspěchy fotbalistů a vlastně s úspěchem obecně.
Zmínku si ještě zaslouží kampaň HDZ v zahraničí. V Chorvatsku jsou vyhrazená určitá parlamentní křesla pro zahraniční Chorvaty. Nejvíce jich žije v sousední chorvatské části Bosny a Hercegoviny, kde téměř všichni volí HDZ. Konzervativci zde proto zveřejnili plakáty se sloganem „Aby byl váš hlas slyšet i v budoucnu!“, a to přesto, že opozice o zrušení „zahraničních“ mandátů veřejně neuvažovala…
Dva lídři
Sociální demokraté v kampani museli překonat fakt, že půl roku před volbami zemřel jejich dlouholetý předseda a bývalý premiér země Ivica Račan. Strana na jeho místo překvapivě vybrala málo známého, jednačtyřicetiletého Zorana Milanoviče. Strana se s obavami, že Milanovič nebude dostačujícím soupeřem pro premiéra Sanadera, vypořádala originálně a do voleb postavila dva lídry. Vedle předsedy strany Milanoviče tak kampaň vedl i stranický kandidát na premiéra, ekonomický expert Ljubo Jurčič. Oba kandidáti se spolu objevili i na centrálním předvolebním plakátu nakonec poražené strany.
Evropský evergreen
Poslední poznámku věnujme formě volební propagace, která se stala evropskou módou. I v Chorvatsku se objevily plakáty rozdělené barevně na dvě půlky. Zde byly modro-červené a použilo je HDZ. V červené části bylo vždy uvedeno něco negativního, co si měl volič spojit s SDP, v modré půlce pozitivní odpověď HDZ, třeba v podobě odmítnutí legalizace drog.
Fotbalový reprezentant Niko Kovač a kampaň HDZ „Jdeme dál!“.
SDP reagovalo na smrt dlouholetého předsedy nominací dvou lídrů. Slogan „Lidé jsou zákon“.
Plakát HDZ odmítající legalizaci drog připomíná kampaně z mnoha jiných evropských států.